Kinderkrant Blog

Er is geen geld

9 juli 2020

“De gemeente zegt dat er geen geld is. Ik kan aan het einde van het jaar nog eens contact opnemen.” We hebben ’s ochtends een coachingscall met de deelnemers aan het jaarprogramma. “Wat heb je gedaan?”, vragen wij? “Ik laat het maar even rusten. Ik wil niet pusherig overkomen.”

’s Middags hebben we een coachingscall met degenen die het jaarprogramma hebben doorlopen en inmiddels een kinderkrant uitgeven. Hetzelfde onderwerp komt aan bod. “Hoe doe jij dat bij gemeenten”, vraagt één van de oprichtsters aan een ander. “Ze zeggen dat er geen geld is en dat een gesprek daarom geen zin heeft. Hoe zorg jij ervoor dat ze toch een afspraak met je willen maken?”

Ze antwoordt: “De eerste gemeente waarmee ik in gesprek wilde, zei gelijk: er is geen geld. Ik vroeg of we toch een afspraak konden maken. Omdat geld voor mij niet het belangrijkst was. Toen ik daar eenmaal zat en enthousiast over de kinderkrant vertelde, zag ik lichtjes aangaan in hun ogen. Ze zagen wat ik zag. Ik stelde veel vragen, zodat ik een duidelijk beeld kreeg van wat belangrijk voor hen was. Daarna gingen ze kijken of er misschien toch geld was.”

Uiteindelijk was in dit voorbeeld het resultaat twee jaar op rij een bijdrage van 25.000 euro.

Ook ons is het vaak gebeurd dat we gelijk hoorden dat er geen geld was. En het gebeurt ons nog steeds. We schrikken er alleen niet van. En we haken niet af.

De reactie ‘er is geen geld’ is iets waar iedere oprichter van een kinderkrant mee te maken krijgt.

Hoe het echt zit? Er is vrijwel altijd geld. Het is alleen de vraag of bijvoorbeeld een gemeente, een fonds of een adverteerder het aan je kinderkrant wil uitgeven.

Wanneer een potentiële financier zegt dat er geen geld is, kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn. Eén daarvan is dat ze echt geen geld hebben.

Er kan echter nog veel meer aan de hand zijn, bijvoorbeeld:
– Ze willen het geld niet aan je kinderkrant uitgeven.
– Je richt je in je communicatie vooral op jezelf en je kinderkrant, in plaats van op hen.
– Je bent niet bereid om te doen wat nodig is.
– Je vraagt niet door naar wat de echte reden is dat ze dit zeggen.
– Ze hebben een beeld van je kinderkrant dat niet helemaal klopt.
– Je hebt je niet voldoende in hen verdiept en dat merken ze.
– Degene die de afspraak afhoudt, is overwerkt en wil geen extra taak op zijn of haar bordje.
– Ze willen weten of je alleen voor het geld komt of dat je een gelijkwaardige samenwerking wilt aangaan.
– Je kinderkrant en de potentiële financier passen niet bij elkaar.
En zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken.

Om het geld bij elkaar te krijgen waarmee jij je kinderkrant kunt starten, doorloop je in het basisprogramma een aantal fases en stappen. Op die manier werk je op een overzichtelijke manier naar voldoende geld toe om je kinderkrant een jaar lang uit te kunnen geven.

Fase 1 Bereid jezelf goed voor

Stap 1
Ben waardevol
Voel geen schroom meer om het geld bij elkaar te krijgen en ga er helemaal voor. Je gaat niet om geld vragen, je gaat anderen helpen.

Stap 2
Voorkom veelgemaakte fouten
Zie waar het misgaat in gesprekken over geld en ga aan de slag om deze fouten te voorkomen.

Stap 3
Omgaan met bezwaren.
Krijg een compleet nieuwe kijk op bezwaren. Bijvoorbeeld het bezwaar ‘er is geen geld’. Weet hoe je hierop moet reageren en geef het gesprek ineens een heel andere wending.

Fase 2 Voer gesprekken, inventariseer en creëer draagvlak.

Stap 4
Ga in gesprek met de juiste personen.
Heb helderheid over met wie je in gesprek moet gaan en met wie niet. Niet iedereen is een juiste gesprekspartner.

Stap 5
Maak afspraken voor gesprekken.
Voer heel veel gesprekken met potentiële financiers die bij jou en je kinderkrant passen.

Stap 6
Voer succesvolle gesprekken.
Weet precies wat je wanneer moet zeggen. En weet vooral ook wat je moet vragen zodat vooral de ander aan het woord is en jij de informatie krijgt die belangrijk voor je is.

Fase 3  Doe aanvragen en sluit overeenkomsten.

Stap 7
Doe aanvragen bij de overheid en fondsen en sluit contracten met adverteerders.
Maak het een persoonlijk proces waarbij je precies weet wat de ander belangrijk vindt en verwacht.

Stap 8
Maak duidelijke afspraken over wanneer je definitief hoort dat je geld krijgt voor je kinderkrant.
Heb zekerheid over wanneer je van start kunt met je kinderkrant.

De manier waarop jij reageert op de zin ‘er is geen geld’ kan het verschil zijn tussen een bijdrage van 0 euro of van 25.000 euro. Het verschil tussen je kinderkrant kunnen lanceren of niet.

Krijg je te horen dat er geen geld is? Zoek dan uit wat de precieze reden is dat ze dit zeggen.

 

 

Meld je aan voor de Kinderkrant Mail.
Met tips en inspiratie voor het starten van een lokale kinderkrant!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.