Kinderkrant Blog

Corona-editie: Tips voor het vinden van kinderen

7 april 2020

Voor het vinden van onderwerpen, het leggen van het eerste contact met kinderen en het maken van afspraken, hebben we voor de kinderkrant vaak contact met scholen, verenigingen en andere organisaties.

Nu de corona-maatregelen van kracht zijn, moeten we extra creatief zijn en andere manieren vinden om een leuke, mooie en waardevolle kinderkrant te kunnen maken.

Hoe vind je onderwerpen en kinderen nu de situatie ineens heel anders is dan wat je gewend bent?

Suzanne geeft tips voor het vinden van onderwerpen en van kinderen om te interviewen in de huidige omstandigheden. Lees hier hoe zij te werk gaat.

Scholen, verenigingen en organisaties zijn veelal gesloten voor hun gebruikelijke activiteiten, maar nog steeds bereikbaar. Je kunt veruit de meeste van hen nog steeds bellen om iets voor te leggen of te vragen. Soms zijn ze beperkt bereikbaar of op vaste tijden. Houd hier rekening mee.

Juist nu kan het heel waardevol zijn voor organisaties om aandacht te krijgen in de kinderkrant. Zo kunnen zij alsnog kinderen bereiken. Sportverenigingen hebben contact met hun talentenpoule voor een speciaal programma om thuis te trainen. Musea bieden online rondleidingen en opdrachten voor kinderen aan. De meeste mensen die kinderen iets te bieden hebben, zullen je waar mogelijk echt heel graag helpen aan een onderwerp of hun best doen om je met een kind in contact te brengen.

Kijk in de lokale media waar zij nu aandacht aan besteden. Zoek vervolgens uit of er kinderen bij dit nieuws betrokken zijn. De kans is bijvoorbeeld groot dat bij een actie van buurtbewoners voor kwetsbaren in hun buurt ook gezinnen betrokken zijn. Neem contact op met de initiatiefnemers en doe navraag.

Google uitgebreid op wat je zoekt en scroll door véél pagina’s met zoekresultaten. Ik zocht bijvoorbeeld op “thuis sportoefeningen kinderen Rotterdam”. Ik vond op pagina 10 van de zoekresultaten een jongen die thuis sportfilmpjes maakt voor andere kinderen.

Zoek via Google ook op de namen van scholen in combinatie met een actie of activiteit.

Veel scholen verspreiden nu een extra online nieuwsbrief met informatie. In veel nieuwsbrieven vind je informatie over wanneer er iemand aanwezig is op school. Ook lees je in nieuwsbrieven over speciale acties of bijzondere opdrachten of challenges.

Bel leerkrachten om te vragen of er misschien een kind die ze in deze periode iets leuks gunnen. Mogelijk kan dat kind mee om ergens een kijkje achter te schermen te nemen voor een artikel. Wil het een online opdracht uitproberen. Of kan het zijn of haar reactie geven op een stelling in de kinderkrant.

Veel leerkrachten zijn ook ouder van wie de kinderen nu thuis zijn. Misschien kunnen en mogen hun kinderen wel meewerken aan een artikel in de kinderkrant?

Ga een rondje door verschillende wijken fietsen. Je zult nu veel ouders met kinderen buiten zien. Neem een kinderkrant mee en spreek hen aan. Misschien doen zij wel iets leuk of bijzonders. Of willen ze graag meewerken aan een artikel.

Het is nu extra belangrijk om aan te geven dat je contact zoekt omdat je de kinderkrant gewoon door wilt laten gaan en kinderen juist in deze tijd hun krant wil blijven geven. Benoem dat het een vreemde tijd is en vraag of je kort iets mag vragen of voorleggen. Toon begrip als iemand je niet kan helpen en ook als iemand je niet wil helpen.

Ga door met contact leggen en navragen, ook als het niet direct lukt. Mogelijk krijg je 10 keer “nee” te horen, bel dan ook gewoon de 11e keer.

Het zoeken naar onderwerpen, het vinden van kinderen om te interviewen en het maken van afspraken kost nu meer tijd. Zorg dat je op tijd begint en dat je zaken niet op het laatste moment laat uitkomen.

En tot slot, wat je ook doet, houd je aan de corona-maatregelen. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!